logo

Perły polskiej architektury Zamość oraz Sandomierz.

Zamość PX
W bieżącym roku miesiąc czewiec obfituje w wydarzenia . Na początku miesiąca Stowarzyszenie gościło na Festiwalu Zaczarowanej Piosenki w Krakowie , następnie czynnie uczetniczyliśmy w zmaganiach sportowych w czasie Letniej Spartakiady Osób Niepełnosprawnych w Stróżach , teraz przyszedł czas na dwudniową wycieczkę. Celem tegorocznego wyjazdu w dniach 21-22.06.2015 r. był Zamość oraz Sandomierz. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od trzykilometrowgo spaceru ścieżkami Roztoczańskiego Parku Narodowego ,które doprowadziły nas do otoczonego lasami pięknie położonego  Zwierzyńca.O bogatej przyrodzie jej rzadkich okazach oraz  sięgajacych XVI wieku dziejach Zwierzyńca opowiadał nam pan  Zbigniew Pietrynko przewodnik terenowy .Piękny kościółek  Św. Jana Nepomucena "Na wodzie" wraz z otaczającym go zabytkowym układem wodno pałacowym , czy funkcjonujący od 1806 roku browar to główne atrakcje Zwierzyńca.

W godzinach południowych dotarliśmy do Zamościa miasta idealnego którego Stare Miasto jest wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Ratusz z otaczającymi rynek bogato dekorowanymi Kamienicami Ormiańskimi , katedra,czy synagoga świadczą o znaczeniu i wielokulturowości miasta. Wrażenie robią fortyfikacje miejskie,zwiedziliśmy również nowy oddział Muzeum Zamojskiego -nowoczesne Muzeum Fortyfikacji i Broni "Arsenał" ,które jest dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.Po wyczerpującym dniu przyszedł czas na odpoczynek ,większość uczestników spędziła czas wolny na spacerze w parku miejskim czy też Rynku Wielkim.

PX-zamość
Kolejny cel naszej wycieczki to Sandomierz miasto zabytkowe położone na wzgórzach. Zwiedzamy Rynek z Ratuszem , kamienice mieszczańskie ,Bramę Opatowską, Katedrę ,dziedziniec Pałacu Biskupów Sandomierskich. Po krótkim odpoczynku i przerwie obiadowej czekał nas rejs statkiem po Wiśle . Mimo wcześniejszych niekorzystnych prognoz pogodowych podziwialiśmy Sandomierz w trakcie rejsu w pełnym słońcu .Nadszedł czas powrotu do domu, pełni wrażeń w godzinach wieczornych dotarliśmy do Jasła. Wycieczkę Stowarzyszenie zrealizowało  przy wsparciu finansowym w ramach realizacji zadania publicznego dotowanegojaslo-herb przez Miasto Jasło .